Temporals

El retrat de la mirada. Francesc Borràs

L'exposició "El retrat de la mirada. Francesc Borràs" permet veure una faceta poc tractada de l'artista, malgrat sigui una de les més prolífiques del pintor: la de retratista. Per primer cop, s'exposa conjuntament una selecció representativa dels retrats que l'artista balaguerí va realitzar entre 1905 i 1968 i que formen part del fons de l'Ajuntament de Balaguer i de les famílies que les han cedit temporalment per a l'exposició.
L'obra de Francesc Borràs és en essència el testimoni pictòric del caràcter balaguerí. Les seves pintures mostren la vida als carrers, la gent i tot allò que conformava el relat col·lectiu de la ciutat. Tanmateix, a banda de l'obra dedicada als mercats, les escenes quotidianes i la vida als carrers Francesc Borràs també realitza un seguit de peces per guanyar-se la vida. Aquestes obres sovint eren retrats que li encarregaven les famílies més benestants de la ciutat i suposen la part més comercial del seu treball.
L'exposició es planteja a partir de diversos eixos temàtics, però que formalment comparteixen la importància d'un element clau en l'obra de l'artista: la representació de la mirada. Les obres es presenten a partir de tres plantejaments formals i conceptuals: El gest contingut, pel qual s'evidencia la voluntat de l'artista de captar un instant, una expressió fugaç en el rostre de la persona retratada; El retrat com a símbol de distinció social, pel qual s'entén el retrat com a una forma de reforçar la identitat i la posició de les classes benestants; i El retrat més personal, en el qual s'hi emmarquen aquells retrats que l'artista va realitzar amb persones properes com a protagonistes.

Francesc Borràs i Farràs (1891-1968) va néixer i morir a Balaguer i va esdevenir al llarg de la seva vida, un dels pintors més coneguts de la ciutat. L'any 1907 va iniciar els estudis a l'Escola de la Llotja de Barcelona on va entrar en contacte amb les avantguardes de la pintura catalana del tombant de segle. En ple procés de reconeixement de la seva pinutra, la mort de la seva filla l'any 1947 va comportar la renúncia de consolidació de la seva obra en el panorama artístic del moment i el va aïllar dels cercles culturals. Els anys següents - i fins a la seva mort - els va viure endinsat en el seu treball, realitzant retrats, especialment del Sant Crist, i escenes costumistes de Balaguer.

SERVEIS EDUCATIUS DEL MUSEU DE LA NOGUERA
Proposta didàctica i visites guiades per a escolars

PROPERA VISITA GUIADA
Diumenge, 14 de gener de 2018

+ Info

A TAULA! ALIMENTACIÓ I CUINA ALS MAGATZEMS DEL MUSEU DE LA NOGUERA

Us proposem  la descoberta d'obres artístiques i peces arqueològiques que formen part de les col·leccions del museu relacionades amb l'alimentació i la cuina, algunes d'elles mai exposades.

L'obra o la peça seleccionada es presenta a les sales permanents del museu el primer cap de setmana de cada mes i manté relació amb l'època de l'any en la qual ens trobem.

GENER

Setrill, Pla d'Almatà